24 augustus, 2019
Monnickendam, Nederland.

Historische reis; Hoorn, Medemblik en Enkhuizen.

We hadden een rustig begin van de dag. Het havenkantoor was pas om 9:00 uur open en daar moesten we zijn om de borg van ons pasje terug te krijgen.. Dus eerst een kopje koffie en in het zonnetje op de steiger bij de jachthaven! Zo is het echt genieten! Langzaam kwam er op de boten om ons heen wat beweging en werden ze daar ook wakker. Daarna een lekker ontbijt en ingepakt.

Na enig misverstand waar we precies moesten zijn voor de borg konden we op pad. De stoomtrein uit Hoorn zou om 10:40 vertrekken. Het was maar een half uurtje rijden en al snel stopten we op het parkeer terrein vlak bij het station. Het is een leuk gezicht: het oude stations gebouw, de oude wagons en de stoomtreinen die al warm stonden te draaien. We konden kiezen waar we wilden zitten en kozen uiteraard de voorste wagon direct achter de trein. Om stipt 10:40 vertrokken we. Het was een leuke ervaring! Het gaat niet snel en bij een aantal overwegen moest er gestopt worden en sprong er iemand van de trein om met een rode vlag het verkeer tegen te houden! We kwamen er al snel achter dat de 1e wagon wel een pracht uitzicht op de stoomtrein bood, maar uit de schoorsteen kwam ook wel veel roet. En omdat het warm weer was stond alles open en kwam al het roet op ons. Maar goed daarom ga je met de stoomtrein!

De eerste stop was in Wognum. Een vrij lange stop waarbij kinderen ook op de locomotief mochten kijken. Hier werd ook een show opgevoerd. De wagon direct achter de loc was een goederenwagon. En hierop lagen 2 houten wielen. Er kwam een mannetje met een steekwagen en een houten tonnetje. Wielen van de wagen, tonnetje erop en wielen afvoeren. En bij de volgende trein uiteraard weer andersom! En te bedenken dat al deze mensen vrijwilligers zijn! De volgende korte stop was bij het stationnetje van Twisk en daarna bij Opperdoes. Allemaal originele oude stations.

Bij een van de stops voor weer een overgang stond ik te kijken naar de man met de rode vlag die het verkeer tegen moest houden. Na zijn werk gedaan te hebben sprong hij bij mij op het balkon van de wagon. Ik vroeg hem of hij ook vrijwilliger was en dat bleek het geval. Ook de machinist (een 4 jarige opleiding!), de stoker, de conducteur en alle mensen die meehielpen. Alle locomotieven, wagons en zelfs het spoor is eigendom van de 2 stichtingen. En alle kosten worden gedekt door de treinkaartjes (en wij hadden niet eens betaald want met de museum jaarkaart kun je deze reis gratis maken!) en sponsoren. Een van de sponsoren is een bedrijf dat voor Prorail het onderhoud doet van het spoor en gratis het onderhoud van dit spoor doet! Geweldig dat op deze manier een stuk historie, het spoor bestaat sinds 1887, bewaard blijft. Om 12 uur arriveerden we op het station van Medemblik, het eindpunt van onze treinreis. Vanaf het station konden we de boot voor de tocht naar Enkhuizen, de Friesland uit 1957, al zien liggen.

We hadden iets meer dan een uur in Medemblik en zijn door de hoofdstraat naar de haven gewandeld, onderweg een bakje kibbeling genomen voor de lunch, en binnendoor weer terug naar de boot. We waren niet erg onder de indruk van Medemblik. De boot zou om 13:20 vertrekken maar moest wachten op de 2e trein uit Hoorn. Deze vertrekt een uur later uit Hoorn en komt om 13:10 in Medemblik maar was blijkbaar vertraagd. Toen het treintje eindelijk aankwam moesten de mensen rennen van de trein naar de boot en konden helemaal niets van Medemblik zien!

De tocht op dit historische schip, dat vroeger gebruikt werd als veerboot tussen Harlingen en Terschelling, was erg rustig. Met dit warme weer was het heerlijk op het bovendek waar een verkoelend windje stond. In Enkhuizen was er nog een tussenstop bij het Openlucht museum, waarna we doorvoeren naar het centrum en aanlegden recht tegenover het station.

Aangezien we Enkhuizen en het Openlucht museum al vele malen bezocht hebben zijn we direct naar de trein gelopen, de NS trein naar Hoorn stond al klaar en zo waren we al snel terug op het vertrekpunt in Hoorn. We hadden een camping gereserveerd in Warmenhuizen, camping de Kolibrie. De trip van Hoorn naar Warmenhuizen was ongeveer 40 minuten en op de verrassend grote camping in het boerenland kregen we een plaatsje op het camper gedeelte waar nog een 4 tal andere campers stonden. We moesten nog wat boodschappen doen en hadden gezien dat de AH in Warmenhuizen nog open was. Een leuke fietstocht door het boerenland en het pittoreske dorpje bracht ons daar. Terug bij de camper een lekkere maaltijd genuttigd en vroeg naar bed.